سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.::آخرین اخبار شیعه::.

پاسخ مراجع معظم تقلید به سوالاتی در مورد مدیریت حوزه علمیه

 پاسخ مراجع معظم تقلید به سوالاتی در مورد مدیریت حوزه علمیه 

به گزارش «شیعه نیوز» درپی طرح سوالاتی از سوی اساتید سطوح عالیه و خارج حوزه علمیه قم در مورد طرح هایی تحت عناوین "ساماندهی دروس آزاد حوزه علمیه قم" یا "استاد محوری" و طرح های مشابه، مراجع معظم تقلید آیات عظام: وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی این گونه پاسخ دادند:

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه های علمیه از عصر غیبت و بلکه قبل از آن در زمان حضور ائمه طاهرین علیهم السلام به طور آزاد و مستقل براساس احساس مسئولیت الهی و خلوص نیت استاد و شاگرد بدون قرار گرفتن تحت ریاست های تشکیلاتی در همه مناطق و شهرهای شیعه نشین حضور داشته و از آن عصر تا کنون به طور خودجوش علمای اعلام عهده دار رعایت امور دینی و هدایت جامعه بوده اند و در همه ازمنه عهده داران زعامت صالح ترین افراد بوده اند که صلاحیت آنها مقبول عام و خاص بوده است.
این برنامه ها و طرحها غیر مقبول و تغییر روشها و قیم مابی ها حوزه ها را در معرض انقراض و تغییر هویت قرار می دهد و خطرات و عواقب سوء دارد.

باید تا اینجا هم که آمده اند تصرفات خود را کوتاه نموده و در حفظ سنت های حسنه ای که هویت حوزه ها برآن بوده همکاری نمایند که انشاءالله با همت همگان حیثیات مقدسه ثابت و برقرار باشد.

  لطف الله صافی  . سید موسی شبیری زنجانی


 
ایت الله وحید خراسانی :
 
اینجانب با انچه ایت الله صافی مرقوم فرموده اند موافق هستم .

 
 
 
 
 
 
 

بسمه تعالی

یکی از مشخصه های اصلی حوزه های علمیه شیعه از دیرباز، استقلال آنها و عدم وابستگی به هیچ نهاد و تشکیلاتی بوده است و این مشخصه وجه تمایز روحانیت شیعه از غیر آن بوده و سبب رشد و تربیت بزرگان و اعاظم بسیاری گردیده است و از این رو حفظ این ویژگی دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ لذا هر اقدامی که شائبه از بین رفتن استقلال حوزه و مرجعیت را ایجاد نماید، و یا زمینه ساز این مطلب گردد به نحوی که بیم آن رود که در آینده موجب صدمه رسانی به روحانیت شیعه گردد، صلاح نمی باشد و باید از آن اجتناب نمود. علاوه بر این که این گونه اقدامات از قدیم الایام در حوزه سابقه داشته و هر از چندی برخی از افراد به فکر اصلاح ساختار آن برآمده اند که تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم، هیچکدام از آنها منتج به نتیجه نشده و گاهی اوقات نتایج عکس نیز به بار آورده است.

عبدالکریم موسوی


بسمه تعالی

شک نیست که هرگونه نظم و ترتیب در حوزه های علمیه به مضمون وصیت گهربار مولا امیرمومنان علی علیه السلام در بستر شهادت « اوصیکما و جمیع ولدی و من بلغه کتابی هذا بتقوی الله و نظم امرکم » کار بسیار شایسته ای است اساسا عالم آفرینش سراسر نظم است و ما هم جزئی از آن هستیم و بهترین برهان خداشناسی در قرآن مجید برهان نظم است. بنابراین با اصل نظامات در حوزه های علمیه نمی توان مخالفت کرد و نبودن برنامه ای در نظامهای سابق حوزه علمیه ( مانند امتحانات، تنظیم پایه های دهگانه، برنامه انتخاب بهترین کتابهای فضلای حوزه و اهداء جوایز و امثال آن ) دلیل بر بیهوده بودن آن برنامه ها نیست مساله حضور و غیاب هم می تواند از این قبیل باشد.
ولی آنچه مهم است دو چیز است: نخست حفظ استقلال حوزه ها و آزادی دروس عالی حوزه و دیگر مشورت با مراجع در برنامه ریزی حوزه. امیدوارم با توجه به آنچه عرض شد اتحاد صفوف بین همه حوزویان محترم حاصل شود.

همیشه موید و منصور باشید

25/3/1389
ناصر مکارم شیرازی

مشاهده پاسخ مراجع معظم تقلید به سوالاتی در مورد مدیریت حوزه علمیه